Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



What factors predict the engagement of dropouts in alternative secondary schools in Chile?
Indexado
WoS WOS:000478460200001
Scopus SCOPUS_ID:85070377555
DOI 10.1177/1365480219864835
Año 2020
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Improvement in education has been one of the strategies of the government of Chile to reduce economic inequality. To that end, it recently established a system of Second Opportunity Centers that enroll out-of-school youth who have not completed high school. The system is modeled on so-called alternative schools operating in Europe and the United States. This study reports results on the first survey of students. Questionnaires were completed by a representative sample of 1112 students, drawn from 18 of the Ministry of Education's 134 Centers. Most of the respondents expressed satisfaction with their program, but there were significant differences between boys and girls, and across centers. Differences are explained by program activities in which students are engaged. Male students were more likely to have dropped out of regular high school because of academic difficulties; they are more likely to be engaged in the centers' sports activities. Girls were more likely to have left their school because of a family situation. They are more engaged in the centers' academic activities. The findings suggest how the centers' program could be made more effective in retaining students to graduation.

Revista



Revista ISSN
Improving Schools 1365-4802

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 ESPINOZA-DIAZ, OSCAR GERMAN Hombre Universidad de Playa Ancha - Chile
Inst Interuniv Invest Educ IESED - Chile
Instituto Interuniversitario de Investigación Educativa (IESED) - Chile
2 GONZALEZ-FIEGEHEN, LUIS EDUARDO Hombre PIIE - Chile
Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE) - Chile
2 Eduardo Gonzalez, Luis - PIIE - Chile
Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE) - Chile
3 McGinn, Noel Hombre Harvard University - Estados Unidos
4 Castillo, Dante Hombre PIIE - Chile
Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE) - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Origen de Citas Identificadas



Muestra la distribución de países cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 20.0 %
Citas No-identificadas: 80.0 %

Muestra la distribución de instituciones nacionales o extranjeras cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 20.0 %
Citas No-identificadas: 80.0 %

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica
Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
National Commission for Scientific and Technological Research of Chile
National Commission for Scientific and Technological Research of Chile (CONICYT) through the FONDECYT Project

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
The authors disclosed receipt of the following financial support for the research, authorship, and/or publication of this article: This research was supported by the National Commission for Scientific and Technological Research of Chile (CONICYT) through the FONDECYT Project No. 1161433.
The authors disclosed receipt of the following financial support for the research, authorship, and/or publication of this article: This research was supported by the National Commission for Scientific and Technological Research of Chile (CONICYT) through the FONDECYT Project No. 1161433.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.