Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Coding or Hacking? Exploring Inaccurate Views on Computing and Computer Scientists among K-6 Learners in Chile
Indexado
WoS WOS:000481890100189
Scopus SCOPUS_ID:85046105426
DOI 10.1145/3159450.3159598
Año 2018
Tipo proceedings paper

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Advancing computational thinking in elementary education has been rapidly gaining attention due to the prospective of developing 21st century skills. However, interventions in this domain risk failure if they do not explicitly address the particular sociocultural traits of the deployment scenario. This is the case in most countries of Latin America, where computing has not reached a sustainable penetration in K-12 education. In order to bridge this gap, we designed a one-week workshop for advancing computational thinking targeted to 10-12 years old Chilean students with no prior experience in programming. This paper describes our intervention and presents the results of a qualitative study analyzing positive and negative aspects of the experience. Although most participants effectively acquired basic programming skills by the end of the intervention, we also identified several inaccurate views on computing and computer scientists. For instance, computing was mostly perceived as a set of informal experiences rather than a way for enabling creation, automation, and work. The word "hacking" appears to be used as a metaphor for more technical terms, such as "programming" or "algorithm". Finally, negative stereotypical views of computer scientists resulting from the intervention were not as frequent as initial perceptions. These results provide fresh evidence on how to design, adapt, and evaluate computational thinking interventions targeted to K-6 students in Latin America.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 GUTIERREZ-FERRER, FRANCISCO JAVIER Hombre Universidad de Chile - Chile
2 Simmonds, Jocelyn Mujer Universidad de Chile - Chile
3 Casanova, Cecilia Mujer Universidad de Chile - Chile
4 SOTOMAYOR-ROGERS, CECILIA PAZ Mujer Universidad de Chile - Chile
5 HITSCHFELD-KAHLER, NANCY VIOLA Mujer Universidad de Chile - Chile
6 Assoc Comp Machinery Corporación

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Origen de Citas Identificadas



Muestra la distribución de países cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 9.09 %
Citas No-identificadas: 90.91 %

Muestra la distribución de instituciones nacionales o extranjeras cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 9.09 %
Citas No-identificadas: 90.91 %

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.