Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Design, implementation and assessment of an academic literacy intervention proposal in first-year of the elementary education program at UC, Villarrica campus
Indexado
WoS WOS:000310463500014
DOI
Año 2012
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Text production is considered from a constructive approach, which proposes the representation of mental constructs in a written text through the planning, translation, writing and revision processes, adapted to a scholarly communication context. The concept of academic literacy is taken from Carlino (2005: 13) and refers to the "set of concepts and strategies needed to participate in the discursive culture of disciplines ...". Some text type notions are also reviewed, particularly regarding the argumentative text, whose command is an important requirement in higher education today. The methodology corresponds to an action research model, based on thematic workshops and activities that were implemented with first-year students; also, regular workshops on the development and evaluation of reading comprehension and text production for first-year teachers were conducted. For the assessment of text comprehension and production, instruments available at the Chilean educational system, specifically the Comprehensive Assessment of Reading Strategies, published by Curriculum, was used to diagnose comprehension, whereas the Written Communication Test from UC was utilized to assess text production.

Revista



Revista ISSN
Onomazein 0717-1285

Disciplinas de Investigación



WOS
Language & Linguistics
Linguistics
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Errázuriz-Cruz, María Constanza Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
2 Fuentes Monsalves, Liliana Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.